REkonstruera!?!???

jag var hemma i kristianstad i måndags och såg det nya kvarteret de byggde efter branden för nåt år sedan. ett av stans äldre hus som bland annat huserade ett gammalt apotek, där ett par kids som slarvade vid vattenpipan lyckades bränna stora delar till grunden. hela tiden, eller det är orättvist att säga - jag har inte hållt mig speciellt uppdaterad erkänner jag - men vad jag hört så skulle de bygga upp kvarteret med respekt och i stil med det ursprungliga. jag vet inte vad jag ska säga. när jag googlade för att hitta en bild på hur det såg ut innan hittade jag en visualiserad bild av det nya. det hemska är att det verkligen var så de byggde. det ser så 3d-studio ut i verkligheten. jag kan inte hjälpa att bli lite beklämd.

image17

image18

det hela känns som uklippt ur ett fult dataspel med riddare och handelsresande. så på låtsas. de fullständigt blanka halvkolonnerna ser snarast ut att vara gjutna i plast, och tornen -!? längst upp under takfoten har de skapat en kassettfris målad i blått, gult och rött, och det jag tänker är snarast "vart är narren?". det enda jag tycker man lyckats med i det här projektet är taket, ett värdigt, till synes hantverksmässigt lagt, koppartak. och jag kanske ska nöja mig med att det i alla fall finns något som inte är helt åt helvete, att jag inte längre bor i den där stan så jag slipper se det, och att jag faktiskt skulle kunna arbeta mig till en plats någonstans där jag i framtiden kan förhindra sådana här katastrofer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback