svar från energimyndigheten

att få svar, riktiga svar på riktiga frågor, är något av det bästa jag vet. det är så skönt konkret. idag fick jag två efterlängtade.

det ena gällde en gammal fundering kring det här med snabbstart på ugnen. på en miljödag på högskolan i höstas var det en tjej som sa att hon inte skulle använda snabbstarten på ugnen, när vi skulle nämna en sak som vi personligen kunde göra för att förbättra miljösituationen idag och imorgon. jag kom inte för att fråga henne vad hon menade då, för jag kände att det skulle få en av oss att framstå som korkad och jag var rädd för att det skulle vara jag, men sedan dess har jag och människor i min omgivning grubblat väldigt mkt på saken. och Berit Carlsson på energimyndigheten svarar som jag misstänkt:

Vad beträffar högre energiåtgång vid snabbstart av ugn, är fel, det tar
lika mycket energi och rätt ofta mer energi att värma upp ugnen utan
snabbstart.

den andra frågan handlar om hur mycket energi det går åt när man diskar, för hand eller med maskin. jag läste i en av böckerna jag plöjt för exjobbets bakgrund Att bygga ett hållbart samhälle av Birgitta Johansson och Lars Orrskog, att det om man diskar för hand under rinnande vatten går åt 16kWh/dygn, om man diskar i balja 3kWh/dygn och i maskin 4kWh. denna information gjorde mig på flera sätt förvirrad, främst för den låga siffran för maskindisken, och att detta inte var angett per dygn som de andra värdena. jag kontaktade birgitta genom förlaget Natur och Kultur. hon verkade lite osäker själv på vart de fått siffrorna på och hade idag svarat med siffror från berit på energimyndigheten:

HanddiskHanddisken har räknats på 50 liter vatten som har temperaturen 50°C  och som har värmts med el, med 90% verkningsgrad. Här  har vi gått ut från 10°C vatten. Det går åt 1,162 kWh för att höja temperaturen 1° i en kubikmeter vatten.  50x1,162x40  = 2,58 kWh/dygn

MaskindiskVi räknar med 220 diskar /år i  en maskin som tar 1,1kWh/diskomgång + 20 liter varmvatten/dygn för handdisk 220x 1,1  =0,66365 20x1,162x40=1,0 kWh

Alltså går det åt ca 1,7kWh/dygn till disken för de som har diskmaskin och knappt 3kWh/dygn för de som diskar för hand och sköljer i balja. Om man diskar allt för hand har vi inga siffror på.


det verkar alltså som att uppgifterna i boken var fel, men åt andra hållet än vad jag trott! diskmaskin is the shit. konstigt tycker jag, eftersom det ju tar längre tid att diska i diskmaskin än för hand, och då är det ju jag som jobbar och inte kraftverken. det är jäkligt förvirrande med sådan här statistik. för mitt varmvatten värms ju inte av el heller eller. annars ska jag köpa en bänkdiskmaskin. så som jag hatar att diska för hand vägrar jag göra det om det finns nåt alternativ som verkligen är bättre för min eller det stora samhällets miljöekonomi...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback